Vonkagency Preloader

Maak van klanten fans.

Marketing maakt van mensen klanten. Branding maakt van klanten fans.

Dit is wat ons betreft de kern in het verschil tussen branding en marketing. Ze gaan hand in hand en kunnen daarom niet zonder elkaar. Zorg voor een goede branding voordat je dit gaat vermarkten.

Maar hoe creëer je deze ‘fans’ nou?

In het kort door een kraakhelder verhaal te hebben en dit consistent te blijven vertellen. Dan krijg je vanzelf een groep mensen die hierin geïnteresseerd is en dit blijft volgen. Ik vergelijk het wel eens met Max Verstappen. Stel je voor dat je nog nooit F1 hebt gekeken en je kijkt één Grand Prix van Max. Dan zul je niet direct fan zijn. Stel je nu eens voor dat je een heel seizoen hebt gekeken waarin je naar het kampioenschap toeleeft. Dan is de kans groter dat je een fan bent. Simpelweg, omdat je hem als persoon, zijn verhaal en zijn talent hebt leren kennen. Deze interesse kan jouw doelgroep ook in jouw product of dienst krijgen.

De rol van branding

In dit hele proces speelt branding een ontzettend belangrijke rol. Branding definieert namelijk jouw verhaal, missie en visie. Zie branding als de brief en marketing als de postduif. Zonder de postduif zal je boodschap nooit aankomen en zonder brief heb je niks te vertellen. Blijf je verhaal dus verkondigen op creatieve wijze, zodat er gebouwd wordt aan een following van fans. Want zoals ik al aangaf, wordt iemand geen fan van het ontvangen van 1 brief, maar van meerdere brieven met hetzelfde verhaal.

En wat heb je aan fans?

Fans zijn mensen die al overtuigd zijn van jouw verhaal. Je hoeft in hen geen extra tijd te steken om de meerwaarden van jouw business uit te leggen. Deze mensen zullen je te alle tijde steunen en zorgen voor een consistente omzet/engagement. Dat is belangrijk om te hebben als je in een mindere tijd zit. Betekent dit dat je alleen maar bezig moet zijn met fans creëren? Nee. Focus je daarnaast nog steeds op het binnenhalen van nieuwe klanten, want alleen door nieuwe klanten kan je fan following verder groeien. Het heeft namelijk veel tijd nodig om een following van fans op te bouwen. Verwacht hier geen directe resultaten mee, maar zie dit als een on-going proces. Hier moet je altijd mee bezig zijn. 

Leer het van de beste

Een merk dat dit extreem goed doet en heeft gedaan is Nike. Je koopt geen producten van een sportmerk, maar van Nike. Nike geeft jou het gevoel dat jij dingen kan bereiken. Het feit dat Nike in staat is om je een bepaald gevoel te geven, is het ultieme branding resultaat. De kunst is om een gevoel te creëren rondom jouw business, wat jouw doelgroep aanspreekt. Als dit lukt, verkoop je meer dan alleen je product of dienst. Namelijk een onderbuikgevoel met het geloof in dezelfde missie en het onderdeel zijn van een groep (groter geheel). Nike verkoopt geen schoen. Nike verkoopt Just Do It. 

Loop jij tegen dingen aan met het bouwen van een fan following?

We denken graag vrijblijvend met je mee! Plan een afspraak in via de onderstaande knop en dan spreken we elkaar snel. Uiteraard geheel gratis.

Gratis sparren Gratis sparren

Dit zeggen onze fans.

Zonder hen zijn wij nergens

“Ik heb kennisgemaakt met het veelzijdige brandingproces van Vonk Agency. Ze bouwen niet alleen aan je merk, maar denken ook mee over de vervolgstappen op het gebied van branding. Dat is ontzettend waardevol voor mij! Ik ben blij met mijn gloednieuwe merk.“

Sander Kruitbos, Sander Copywriting

“Voor creativiteit, kwaliteit, klantgerichtheid en persoonlijke benadering: zeker 5 sterren! Ben érg blij met mijn logo en huisstijl. Het straalt precies uit wie ik ben en wat ik wil overbrengen. De vertaalslag en de uitvoering ervan is heel professioneel gedaan.“

Renate Dijkstra, Ademcoach

Wil je ergens
over sparren?

Joost staat klaar om te
bellen, mailen, schrijven,
chatten of koffie te drinken.